Ali van Dijk
Medewerker Advies & Toerusting
30 december 2022
Inmiddels is ze 25 jaar betrokken bij de Advieslijn 24/7. Janny Brokking was een van de eerste vrijwilligers toen deze belangrijke hulplijn in 1997 van start ging. Het feit dat zij nog steeds betrokken is laat zien dat dit werk haar hart heeft. We stellen haar een paar vragen.
Wat motiveert jou voor dit werk?
De NPV is een professionele organisatie die mensen wil helpen bij het maken van verantwoorde medisch-ethische keuzes. Ik vind het mooi dat ik daar een onderdeel van mag zijn. Naar mensen mag luisteren, hen te woord mag staan, met hen mag meedenken bij moeilijke keuzes. Op de website van de NPV lees ik woorden die mij uit het hart zijn gegrepen:
‘Christelijke ethiek zoekt naar de ‘zin’ in gezondheid en ziekte, in lijden en dood. Goede zorg is ‘heilzaam’ in de brede zin van het woord. Ze heeft oog voor alle kanten van het mens-zijn: lichaam, ziel en geest. In een tijd waarin gezondheidszorg steeds ‘technischer’ wordt, maakt ze ruimte voor de ‘menselijke’ kant van de zorg.’
Dit aspect probeer ik mee te nemen in de gesprekken bij de Advieslijn.
25 jaar Advieslijn: welke ontwikkelingen vallen op?
Toen we startten met de Advieslijn kregen we een mobiele telefoon, heel bijzonder in die tijd! Na een hulpvraag schreef je een verslag op papier en stuurde je het op naar het Landelijk Bureau. Heel anders dan hoe het nu gaat: digitale registratie, snel overleg met de achterwacht of zelf iets opzoeken op internet. Doordat er veel meer informatie beschikbaar is, zijn de vragen ook veranderd. Mensen doen zelf veel meer ‘digitaal onderzoek’. Niet altijd wordt het daar gemakkelijker op. Het geeft vaak keuzestress als je leest over verschillende behandelmogelijkheden. Ook de rol van de arts is veranderd: 25 jaar geleden had een arts meer zeggingskracht, zijn mening woog zwaar! Nu wordt in gesprekken veel meer gestreefd naar consensus. Het is voor de patiënt en zijn of haar familie soms ‘zwaar’ als zij hierdoor het gevoel hebben dat zíj een beslissing moeten nemen, bijvoorbeeld over reanimatie of beademing.
Wat wil jij mensen meegeven rond zulke ingrijpende beslissingen?
Laat je goed informeren over de voor- en nadelen van een behandeling. Niet behandelen kan ook een goede keuze zijn! Maar het belangrijkste vind ik: denk op tijd na wat je belangrijk vindt en maak dat bespreekbaar met je naaste of familie en met de arts.
Welke meerwaarde zie jij voor de NPV-Advieslijn?
Veel vragen bij de Advieslijn gaan over behandelingsvragen, zoals tijdens een verblijf op de IC. Tijdens een IC-opname worden regelmatig familiegesprekken gehouden. Het is belangrijk dat mensen zich goed voorbereiden op deze gesprekken. Bij de Advieslijn kunnen we daarbij helpen en tips geven. Ook na een gesprek blijven mensen vaak zitten met vragen of moeten er keuzes worden gemaakt. Graag willen we hierin behulpzaam zijn. Het is lang niet gemakkelijk om in moeilijke situaties goede beslissingen te nemen.
Wat raakt jou in dit werk?
Het verhaal van de beller! Soms midden in de nacht, als mensen het niet meer weten, maar toch de moed hebben om de Advieslijn te bellen! Dat ik mag luisteren en waar het kan advies of sturing mag geven in de zorgen van het leven of bij het sterven.
Word ook vrijwilliger bij de NPV-Advieslijn!
Bent u werkzaam als verpleegkundige? En wilt u, net als mevrouw Brokking, mensen helpen bij het maken van verantwoorde medisch-ethische keuzes? Wilt u, vanuit huis, iets bijdragen vanuit uw geloof en christelijke waarden? Meld u dan aan als vrijwilliger voor de NPV-Advieslijn 24/7! Kijk voor meer informatie op onze vacaturepagina of neem contact op met Rineke Heij via 0318-54 78 88 of hheij@npvzorg.nl.
Dit interview stond eerder in ZORG. Lees hier het ZORG-artikel in PDF.